Random header image... Refresh for more!

Recensies Kwartet CD

Nederlands Pianisten Kwartet – werken voor twee piano’s achthandig.

“Hoewel de piano nog steeds voor alles een solo-instrument is, leidde het zoeken naar nieuwe sonoriteiten ertoe dat avant-garde componisten gingen experimenteren met het gebruik van meerdere piano’s, bespeeld door meer dan twee spelers. Zo blijkt er inmiddels al een aardig oeuvre voor vier pianisten op twee piano’s te zijn en is er zelfs al een ensemble dat zich op dit genre toelegt, het Nederlands Pianisten Kwartet. De CD waarmee deze groep zich presenteert bevat uitsluitend stukken voor twee piano’s ‘à huit mains’ die tussen 1979 en 1982 zijn gecomponeerd. De enige vreemde eend in de bijt is Frontispice van Maurice Ravel, een miniatuurtje voor ‘slechts’ vijf handen op twee piano’s. De CD opent met de imponerende Drei Stücke für zwei Klaviere zu acht Händen van Robert Nasveld. Voor Jan, Piet en Klaas werd door Theo Loevendie voor een muziekschoolproject gecomponeerd. Ton Bruynèl voegde aan de klanken van de twee piano’s in zijn compositie Rain het electronisch weergegeven geluid van een echte regen toe. De overige werken zijn van François-Bernard Mâche en Graham Fitkin. Deze plaat is een absolute aanrader voor liefhebbers van eigentijdse Nederlandse muziek. De opnamekwaliteit is bovendien boven iedere kritiek verheven.”
Christo Lelie in Piano Bulletin

CD Nederlands Pianisten Kwartet – werken voor twee piano’s achthandig verkrijgbaar via Attacca Records
“Marian Bolt, Corien van den Berg, Niek de Vente en Robert Nasveld  hebben zich op deze CD toegelegd op 20e eeuwse muziek die bij Ravel begint en Nasveld eindigt………al is het een vermoeiende  luisterervaring, hij wordt beloond. De klank van de opname is prima, warm, natuurlijk”.
Thom Jurek, All Music Guide
(voor de complete recensie en andere zie de Engelse pagina)