Robert Nasveld (1955) studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium bij Polo de Haas, Sas Bunge en Herman Uhlhorn. In 1980 behaalde hij zijn diploma Uitvoerend Musicus. Na zijn pianostudie specialiseerde Robert Nasveld zich in het twintigste-eeuwse repertoire met bijzondere aandacht voor Nederlandse, Russische en Amerikaanse muziek. Hij gaf concerten in Europa, Rusland en in de Verenigde Staten.
Voor Attacca nam hij alle werken (1991) voor één piano van George Crumb op. Zijn interpretatie van deze muziek leidde tot uitnodigingen van onder andere het Warschause Herfst Festival (1990). In Nederland trad hij op in een televisieprogramma samen met de componist. Zijn connectie met George Crumb bracht hem er toe een zeven uur durende live uitzending van Crumb’s muziek te produceren voor VPRO radio in 1986.
Hij was lid van het in 1976 opgerichte Orgella Kwartet (met Margaret Krill, Polo de Haas, Niek de Vente), opgevolgd Piano Kwadraat en uiteindelijk voortgezet door het Nederlands Pianisten Kwartet (met Marian Bolt, Corien van den Berg, Niek de Vente). De ensembles waren gespecialiseerd in het uitvoeren van muziek voor twee achthandige piano’s. Hij werkte ook samen met uiteenlopende vocalisten zoals Claron McFadden, Marjanne Kweksilber, Marianne Blok, Hieke Meppelink, Liesbeth List (tournee 1983/’84) en Lieuwe Visser. Vanwege de ziekte MS stopte hij in 1998 met optreden.
Robert Nasveld studeerde compositie bij Joep Straesser, en elektronische muziek bij Ton Bruynèl. Zijn laatste album ‘Hanging around’ ontving hoge waardering van de pers. In zijn composities duiken af en toe ontsporingen op alsmede flarden van absurdisme. Zijn oeuvre is klein vanwege zijn eerdere pianistische activiteiten, het arbeidsintensieve werk voor de radio en de ziekte MS.
Belangrijkste werken: Imaginations I (1978) voor bariton en piano; I Touch You (1980) voor multi-track tape; Three Pieces voor twee piano’s achthandig (1982); Monument (1991) voor piano; Muziek voor Miljarden ( 1998) voor 14 instrumentalisten; Strijkkwartet I (2000); Three Pieces (2002) voor piano; Hanging around (2003) voor pianotrio; Hanging around again (2005) voor cello en piano; Traumblätter (2007) voor piano vierhandig; Six Cavafy Songs (2009) voor bariton en 15 instrumentalisten.
Robert Nasveld was van 1988 tot 2021 werkzaam bij de NOS/NPS/NTR als programmamaker voor NPO Klassiek. Tot 2004 was hij onder andere redacteur van Supplement dat vanwege haar avontuurlijke en vernieuwende programmering in 1996 de Zilveren Reiss Microfoon ontving, de hoogste onderscheiding voor een radioprogramma. Robert Nasveld programmeerde in Muziekcentrum Vredenburg concerten rond eigentijdse muziek door solisten, ensembles en de omroeporkesten voor de NOS/NPS. Belangrijkste series: ‘De Grote Oversteek’ (1991/1996), ‘Klap op de Drieklank’ (1998), ‘Muziek in Her(t)z’ (1998/2001), ‘De Wereld Rond’ (2001/2004), ‘Whiskey & Wodka’ (2005/2007) en vanaf 2008 de serie ‘NTR maakt hoorbaar’ (2008/2013) in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam.
Belangrijkste Holland Festivalbijdragen: ‘Quatre chants pour franchir le seuil’ (2007), ‘Caminantes…..ayacucho’ (2008), ‘Anatomie van de Melancholie’ (2009), ‘Dances of Ascents’ (2011), ‘Pierre Boulez & Yannis Xenakis’ (2015), ‘Solar Trilogy’ (2016), ‘Sacred environment’ (2017), ‘Sometime voices’ (2018).
Vanaf 2019 tot aan zijn pensionering in 2021 presenteerde hij een serie podcasts voor NTR/NPO Radio 4 over elektronische muziekpioniers. Ze zijn nog steeds online en op Spotify.
Lees hier ‘Gewoon in Rusland’ (MS Magazine 2002; Reizen in Rusland per rolstoel) en hier het interview ‘Laat je verrassen zolang het kan’ (Care4Contact 2014)